Forum
   
Forum

Polecamy

Nowoczesna parafia

Papieże wobec kwestii żydowskiej

Ochrona życia – prawo a edukacja

Dekalog demokracji

Młodzi o przeszłości i przyszłości

Deklaracja europejska

Deklaracja europejska Chrześcijan Żydów i Muzułmanów

Przeciwko antysemityzmowi

Indeks nazwisk

Indeks tematów

Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Znak

Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Znak

Społeczny Instytut Wydawniczy Znak

Społeczny Instytut Wydawniczy Znak

Sylwa »

Straszne Dni


06-09-2013 / AP

 Dziesięć dni, które następują po Rosh Haszana, zakończone Dniem Pojednania – Jom Kipur, to w judaizmie czas pokuty, nazywany Dniami Trwogi albo też Strasznymi Dniami, Jamim Noraim.  To właśnie w tym czasie decydują się losy każdego wyznawcy na okres kolejnego roku.


Rozważa się w tych dniach grzechy z poprzedniego roku i odbywa za nie pokutę przed nadejściem Jom Kipur.

Według tradycji, Bóg w dniu nowego roku, Rosz Haszana, zapisuje imiona ludzi w swoich księgach. Od tego, kto gdzie zostanie przypisany zależy, kto będzie żył, a kto umrze, komu będzie się wiodło, a kogo dosięgnie niedola w następnym roku. Ale podczas Dni Trwogi można zmienić ostateczny wyrok. Dokonuje się to poprzez pokutę, modlitwę i dobre uczynki – teszuwa, tefila i cedaka.

Gdy nastanie Jom Kipur, dzień pojednania, Bóg zamyka Księgę Życia i Księgę Śmierci, a los wyznawcy jest przypieczętowany. Życzenie "Abyście byli zapisani na dobry rok" ma zatem dramatyczną wagę.

Należy więc podczas Jamim Noraim szukać przebaczenia u osób, które się skrzywdziło podczas poprzedniego roku. Talmud mówi, iż w dniu święta Jom Kipur można odpokutować jedynie za grzechy wobec Boga. By zgładzić grzechy wobec innych ludzi, trzeba się z nimi pojednać i wynagrodzić wyrządzone im krzywdy.

W społecznościach chasydzkich spotykany jest obyczaj zwany kapparot. Rankiem na dzień przed Jom Kipur mężczyzna bierze żywego koguta, kobieta – żywą kurę. Następnie należy zakręcić ptakiem nad głową recytując modlitwę, za sprawą której wszystkie winy przejdą na koguta lub kurę, a człowiek zostanie z nich oczyszczony. Obciążonego grzechami ptaka należy wówczas zarżnąć, a jego mięso oddać ubogim. Zwyczaj ten ma wśród ortodoksyjnych Żydów wielu przeciwników, zaś wielu tych, którzy chcą go przestrzegać, używa przedmiotów symbolicznych, zaś ubogich wspomaga pieniędzmi. (Za Portalem Społeczności Żydowskiej)

do druku

poleć stronę